torsdag 11 april 2013

Love yourself!

Måste man vilja banta och få anorexia bara för att man är en 16årig tjej? Svaret på den frågan är enkel! NEJ!? Vi ser dagligen på internet och på tvn om hur de "perfekta" tjejerna är! Alla ska ha fin figur! Man ska vara smal och ha långt fint hår... men måste det vara så? Måste folk svälta sig själva för att få den kropp som fejkas i tidningar! Så länge man äter och mår bra inombords spelar det ingen roll om man är lite överviktig eller lite underviktig!! Och som tjej vet jag att ibland har man perioder då man helt enkelt inte vill äta "så som man ska" Det kan bero på stress eller att man mår dåligt! Och ja om man äter så lite så att man börjar rasa ivikt... Då ska man söka hjälp och se till att det inte går för långt!! Men är man 100% medveten om att man mår bra och man går varken upp eller ner i vikt så ska man inte behöva oroa sig! Många föräldrar tar helt enkelt bara förgivet om att bara för att en tonårstjej äter mindre under en vecka typ så "svälter" dom sig själva!!! Men så är det inte alltid! Som förälder ska man då lyssna på sitt barn förutom om man ser att dom blir helt beniga och att det börjar gå överstyr!
Jag kommer aldrig vara nöjd över min kropp!! Thats life... Men jag får helt enkel leva med att det är så här jag ser ut och att det är så här jag ska va! om jag nåågonsiiin får den "perfekta" platta magen kommer jag hitta något annat fel! Då helt plötsligt spelar inte magen någon roll längre! Utan då lägger man all fokus på det nya området som är dåligt!! Fortsätter det så förstör man bara sig själv! varför inte acceptera sig själv från början?
Jag har mått dåligt nu ett tag pga stress och huvudvärk/illamående! Vilket har gjort att jag föredrar hellre något enkelt som yoghurt framför en ordentlig kvällsmat! När jag börjar äta mår jag så illa så till slut vill jag bara spy! Så just nu vill jag hellre äta flera småmål om dagen med typ nått enkelt som en macka.. Jag vill verkligen ha mat men mår man som jag gör så duger inte ens sin favorit mat! Och vissa dagar mår jag bättre vilket är skönt för då passar jag på att äta mycket mat men sen kommer det här illamåendet ibland och då bara vill man inte äta!
Jag försöker verkligen INTE svälta mig själv för jag vet att det är fel och dumt!
Det här är min kropp och jag skäms inte över den för jag vet att jag är unik! Jag duger trots att jag inte ser ut som någon modell!

Inga kommentarer: