söndag 2 februari 2014

Att välja rätt rengöring + dagkräm!

Att välja rätt rengöring för din hud är väldigt viktigt! Väljer du inte en som passar din hudtyp kan det orsaka att du får mer finnar och din hur hamnar i en obalans som gör att din hud blir värre. Det som passar på många andra kanske inte passar på dig! Så därför är det viktigast att först och främst kolla upp, vad har jag för hudtyp? Jag var jätte osäker på min hudtyp men eftersom jag går hudvård och spa så har jag fått lära mig om min hud och om andras!
Ska du kolla hudtyp kan du kolla tre saker
- Hudens ''glid''(dvs. Hudens talgproduktion)  är det ''glidigare'' i pannan eller känner du inget ''glid'' alls.
- Blir du lätt röd av starka produkter, blir du röd av för mycket beröring?
-  Har du problem med finnar?

Många som har en fet hudtyp har mer ''glid'' i hela ansiktet, blir ofta väldigt glansiga och får lätt finnar.
De som har en torrhud typ blir lätt fnasiga  och huden känns stram! Inget glid alls!
Och för de som har normalhud typ har normalt glid, reagerar inte på så många produkter och har den turen att inte få så mycket finnar!

Jag är en blandning av Finblandhy/ normal hy, dvs. jag har lite mer glid i min panna än vad jag har i resten av mitt ansikte. men jag är även en känslig hudtyp. Starka produkter och för mycket beröring i ansiktet gör att ja reagerar och blossar upp lätt. Jag lider även av en yttorrhet som alla kan få av för lite vätska, för dålig smörjning men även kan man bli yttorr av vädrets påfrestningar. O.b.s tänk på att du behöver inte ha en torr hudtyp bara för att den är yttorr/ fuktfattig.

Så ska du köpa en rengöring så är det viktigt att kolla upp så du får en för just din hudtyp. Det är då man får bästa resultat. Försök även att undvika rengöringar med alkohol för de torkar ut din hy vilket gör att huden producerar ännu mer fett och då kan man få ännu mer finnar. och ännu mer problem.

Jag använder Maria åkerbergs produkter. Olive cleansing för torr/känslig och mogen hy. Och så använder jag face protection som dagkräm. För när man har en känslig hud vill man först och främst jobba bort den. Första steget är då att stärka huden så att den blir mindre känslig.
Marias produkter är helt naturliga och de funkar väldigt bra så de kan jag rekommendera!

Om du är tonåring så är det normalt med finnar så räkna med att få lite orenheten även om du använder en bra rengöring och kräm! ;)

Inga kommentarer: