torsdag 18 september 2014

Några tips på att dämpa sötsuget!

Jag som är sockerberoende behöver verkligen jobba med att inte äta något sött hela tiden så här har jag några tips på för de som är som mig på hur man dämpar sitt sötsug!

1. Motionera mer!  När man motionerar utsöndrar man endorfiner, dopamin och serotonin  vilket är ''måbra'' hormoner, vilket tillfredsställer oss och gör att vi inte blir lika sötsugna. 

2. Stressa mindre och sov mer! När man är stressad käkar man mer socker än vanligt utan att man tänker på det. Sötsaker är lite avstressande då det. Socker frigör endorfiner och får våran kropp att producera lugnande serotonin. Men sover du mer och stressar mindre är det större risk att du går och stoppar i dig massa sötsaker hela tiden. 

3. Krydda maten med kanel eller curry! Curry eller kanel minskar blodsockersvaret som man kan få efter en måltid. Kanel håller blodsockret i schak både hos normal och överviktiga människor. Det anses räcka med 2-6 gram per dag för att stoppa behovet av socker. 

4. Drick mycket vatten!  Vatten gör att magsäcken töms långsammare och då hålls blodsockret i balans och gör att du inte blir hungrig så snabbt. Te och kaffe fungerar på samma sätt även fast de är vätskedrivande. 
Källa:www.viktklubb.se

Här är fyra tips som jag tyckte om och som jag kände att jag ville dela med mig av ifall det är någon mer som har problem med att sluta äta sötsaker! Jag ska definitivt prova dessa och se om det fungerar! Det med kanel och curry lät lite udda men jag ska allt ta och testa det också!




Inga kommentarer: