måndag 21 juli 2014

Övertänka saker..

Jag har haft lite funderingar kring varför man eller rättare sagt.. varför jag alltid övertänker allt.. 
För några dagar sedan skrev jag ett inlägg där jag skrev just om detta men en kort stund efter att jag hade postat det så tog jag bort det.. varför? Jo för jag började övertänka mitt inlägg och jag analyserade det och insåg att folk skulle inte vara ett dugg intresserade. Men nu så ska jag försöka på nytt igen då och den här gången ska jag inte ska bry mig om vad någon annan kanske tycker! 

Ofta på kvällen när jag ska sova eller när jag börjar slappna av och har tid för bara mig själv så börjar jag överanalysera allt! Jag skapar problem som inte finns och jag hittat alltid någon anledning till olika negativa saker.. 

Vi människor är väldigt konstiga eller jag är det åtminstone.. kanske inte borde dra med mig alla på det här bara för att jag är sån.. haha men jag vet att det finns flera än jag som övertänker det mesta. Vi är jätte konstiga för vi blir negativa och ledsna för ingenting (oftast).. Vi glömmer bort att det finns människor här i världen som har det sämre än oss.. Vi går alltid omkring och oroar oss vad andra ska tycka om oss, vad som skulle hända om vi gjorde si och så.. Vi njuter inte av det vi faktiskt har.. Något jag har tänkt på är att de flesta klagar på allt de inte har men de glömmer bort att vara tacksamma för att de har folk därute som älskar dem, de har en familj, de har mat på bordet, vänner att umgås med, rena kläder och en skola att gå till. Jag vet vad alla ungdomar tycker om skolan men vi ska faktiskt vara riktigt tacksamma över att vi får den möjligheten att gå till skolan och lära oss och utbilda oss inom något vi själva har valt.  Det finns folk runt om i världen som har riktigt problem och inte bara några påhittade problem man själv skapat för att man är så dum och övertänker. 

Hur som helst… kom av mig lite det känner jag.. hehe.. När jag ska sova och får mycket tid att tänka så tror jag alltid att alla runt om kring mig ska överge mig, de har det bättre utan mig och att jag alltid gör något fel.. jag får för mig att jag inte duger, att min personlighet är störd och mitt utseende inte räcker till.. Är det verkligen så svårt att hålla sig positiv och glad? Det finns ett väldigt enkelt svar på den frågan och det är nej! Det är inte alls svårt att vara positiv så därför ser jag inte problemet med att försöka hålla sig positiv, sen visst alla har dåliga dagar men oftast så har man en bra dag men slutar ändå med att man klankar ner på sig själv eller man bara mår dåligt utan en vettig anledning. 

Vi människor är bra på att lägga fokus på fel saker, istället för att lägga fokus på kärlek, glädje och lycka så lägger vi den på drama, problem och sorg. Jag säger inte att det är något fel med att övertänka saker för alla gör det ibland men när det blir för ofta så borde man försöka hitta sig en lösning på problemet, för ska vi vara ärliga så orkar ingen vara så olycklig och ledsen jämt.. So människa orkar man inte falla ner i samma grop gång på gång...

Jag har några lösningar på det problemet med att övertänka. Det här är saker som funkar för mig och som jag gör när jag känner att jag börjar bli löjlig och skapar mina egna problem utifrån ingenting. Först och främst att hålla mig sysselsatt med annat så att tankarna inte fastnar på en och samma sak är något som fungerar. Sedan tycker jag även att det hjälper att prata med någon, även om ni inte pratar om själva problemet utan bara pratar så kan det hjälpa, enligt mig blir man nästan alltid på bättre humör och bättre tankar när man får prata med någon. En till lösning för mig är att skriva.. jag älskar att skriva när jag mår dåligt, oftast tar jag till bloggen eller twitter, på bloggen kan jag då skriva om vad som helst, behöver inte alltid ha med problem att göra utan jag bara skriver för när jag väl börjar så sätter jag all fokus här och jag stänger ute allt annat. Twitter är bra mer på det sättet att det finns mycket att läsa och man kan alltid hitta folk med samma problem som man kan prata med. 

Så för att sammanfatta, det är onödigt att oroa sig över småsaker, onödigt att bli ledsen för ingenting. Håll dig positiv och glad och jag lovar att dessa tankar snart kommer vara borta. 
Inte bara du som mår bättre av att sluta övertänka saker utan jag lovar dig att folket runt om kring dig som stöttar dig och muntra upp dig kommer också må bättre, så om du inte kommer sluta för dig själv så kan du tänka på de runt om kring dig istället! :) 

Från och med idag ska jag sluta vara så orolig hela tiden! Jag ska få mig själv att må bättre än någonsin och inte låta någon eller något förstöra det! Jag är redo för att lägga allt det negativa bakom mig! Jag vet att jag kommer ha dagar då jag mår dåligt men jag ska göra de dagarna så få som möjligt och jag ska låta mig själv vara ledsen de gånger jag är det. Det är okej att vara ledsen bara inte hela tiden! :) 


Inga kommentarer: