torsdag 27 augusti 2015

Agnes Hedengård - För ''stor'' för vara modell?

Om ni använder er av sociala medier ( vilket jag vet att ni gör ) Så har ni nog inte missat klippet Agnes Hedengård från top model sverige la upp. Hon står i underkläder framför en spegel och pratar om hur modell industrin säger att hon är för stor medan hennes bmi säger att hon är underviktig.

Jag vill ta upp det här ämnet då jag finner det väldigt intressant och väldigt viktigt att prata om. Jag personligen tycker att det är fel.. Modell industrin känns så dubbel moralisk ibland.. Man ska vara smal.. för smal.. man ska inte ha höfter, rumpa, bröst.. man ska ha en kropp som en 12årig smal tjej.
Men samtidigt så finns kategorin ''mulliga modeller''.  Så konstigt..

Jag tycker även att det är konstigt.. för ska man bli victoria´s secret modell så måste man ha lite kurvor men fortfarande vara smal och jäkligt vältränad. Som ''vanlig'' fotomodell ska man inte ha några kurvor alls och man ska vara vältränad men inte för vältränad.. om ni förstår vad jag menar.. har svårt att förklara mig i text!

Jag tycker bara att industrin är helt fucked up! Jag personligen tycker att man ska gå efter ansiktet och kroppen överlag.. inte efter specifika mått. Har man ett unikt, jätte vackert ansikte som gör sig jätte bra på bild så bör man få arbeta som modell om det är det man vill göra såklart. Sen visst jag förstår att de vill att man ska vara tränad.. MEN det ska inte gå till en överdrift! Man ska inte redan ha ett bmi som säger att man är underviktig OCH fortsätta gå ner i vikt!! Det är så jäkla stört! Man ska våga äta den där kanelbullen utan att må psykiskt dåligt..

Jag bugar och bockar för Frankrike som har satt lag på att modellerna inte ska ha för lågt bmi! Way to go Frankrike!!

För att vara modell tycker jag att man ska leva en SUND livsstil! Man ska äta hälsosamt och man ska träna men man ska fortfarande kunna unna sig lite godis ibland.

Jäkligt tufft av Agnes att visa den nakna sanningen, visa att leva som modell är fan inte lätt och att agenturer har sjuka ideal!
Hittade inte den svenska videon hon gjorde, vill ni se den så gå in på hennes fb sida!

Inga kommentarer: